سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

منوی اصلی

صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو مطالب
عناوین مطالب وبلاگ
تعداد بازدیدها:


در باره من

کمیل سعیدی

 

آرشیو مطالب

بهمن 1388
اسفند1388
فروردین 1389
اردیبهشت 1389
خرداد 1389

آرشیو موضوعی

اخبار[7] . امام ورهبری[7] . انقلاب اسلامی[7] . اصطلاحات سیاسی[6] . اخبار صهیونیسم[4] . صهیونیسم[4] . خاطرات دفاع مقدس[2] . طنز سیاسی - اجتماعی[2] . فرهنگ ، فرهنگ سیاسى ، مشارکت سیاسى[2] . فرهنگ ، فرهنگ سیاسى ، مشارکت سیاسى . . نوسازی، فرضیات تئوریک نوسازی، ایستارهای سنتی، ایستارهای مدرن . صهونیسم . اصطلاحات سیاسی- تروریسم . اخبارصهیونیسم . اخلاق . انقلاب اسلامی -امام ورهبری . تحجر - تحجر حزبى و سیاسى - عوامل و نشانه هاى تحجر . تحجر ، تحجر حزبى و سیاسى ، عوامل و نشانه هاى تحجر و راه کارهاى م . خاطرات . صهیونیسم و بهائیت .

پیوندهـــــــــا

عاشق آسمونی
گاهِ رهایی
*پرواز روح*
TOWER SIAH POOSH
هه هه هه.....
مُهر بر لب زده
آقاشیر
دانلود بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل بازی موبایل
رشادت
کلبه حقیرانه من

فروشگاه اینترنتی ایران تجارت
هادی
تنهاترین زن

برو بچه های ارزشی
مذهب عشق
مذهب
.*عکس*.
رهروان حسینی ، فدائیان خمینی،پیروان خامنه ای
Ali 09357004336
اگر علم در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست می یابند(پیامبرص)
دریچه
آســــــمــونـــی بــاش
دنیای واقعی
برگی از دفتر زندگی


موعود پرواز نیلوفرعاشق
طلبه میلیونر
سایت جامع اطلاع رسانی برای جوانان ایرانی
سوز و گداز
موج آزاد اندیشی اسلامی
هنوز
فاااااصله...
وبلاگ دزدی
درد ما جز به ظهورش مداوا نشود...









بزرگترین پایگاه دانلود

یا حسین
ایــ عزیـــــز ـــــــران
· قالب های مذهبی

امکانات


این سایت را صفحه خانگی خود کنید ! تماس با مدیر سایت ! اضافه کردن این سایت به علاقه مندیها ! لینک RSS

 


طراح قالب

امیرحسین مهدی پور


Powered By
BLOGFA.COM

اهداف اسرائیل و دیپلماسی تهاجمی
اهداف اسرائیل و دیپلماسی تهاجمی


از
زمان روی کار آمدن دولت ائتلافی جدید اسرائیل، تقابل با تهران و
برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته مورد علاقه رهبران
اسرائیل جهت گفت‌وگو با رهبران خارجی، خصوصا قدرتهای بزرگ و تاثیر گذار،
قرار داشته و عملاً در رأس امور مربوط به سیاست خارجی و مذاکرات سیاسی
آنها گنجانده شده است.اتخاذ "دیپلماسی تهاجمی" فعال و بی سابقه از سوی تل
آویو تا آنجایی پیش رفت که شیمون پرز رئیس جمهورسالخورده اسرائیل هم وارد
گود "جنگ دیپلماتیک" علیه ایران شد.
(حال آنکه مقام ریاست جمهوری در اسرائیل مقامی تشریفاتی است و رئیس جمهور از دخالت در سیاست منع شده است).
در
ماه می "اسحاق آهارونوویچ" وزیر امنیت ملی و سپس،"دانی آیالون" معاون وزیر
خارجه دولت دست راستی اسرائیل به پاناما، هندوراس و کاستاریکا سفرکردند،
سفری که با هدف مقابله با "نفوذ ایران در آمریکای لاتین" و در راستای
رویکرد "دیپلماسی تهاجمی" صورت گرفت.
"آویگدور لیبرمن" وزیر خارجه
رادیکال اسرائیل در ماه جون، ابتدا به برزیل رفت و درطول سفرش به آمریکای
لاتین که ده روز به طول انجامید، تلاش کرد کشورهای منطقه را به قطع همکاری
هسته ای با جمهوری اسلامی ایران متقاعد سازد.
بعلاوه "شیمون پرز" رئیس
جمهور سالخورده اسرائیل در ماه جون وهمزمان با سفر های "آویگدور لیبرمن"
از آذربایجان دیدار داشت و آنگاه به قزاقستان سفر کرد، سفرهایی که عمدتاً
پیرامون برنامه اتمی ایران بود.
در تداوم رویکرد "دیپلماسی تهاجمی"،
"شیمون پرز" در اواسط ماه جولای به روسیه رفت و ضمن دیدار با "دیمیتری
مدودف" رئیس جمهوری روسیه تلاش کرد تا وی را جهت اعمال فشار بیشتر به
جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت و همچنین اجتناب ازهمکاریهای نظامی
ترغیب سازد.

مقامات رادیکال تل آویو در اجرای "دیپلماسی تهاجمی"خود ، دو هدف "کوتاه مدت" و"بلند مدت" را دنبال میکنند.
در مسیر "هدف کوتاه مدت"، افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی بین المللی علیه جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است.
دیدار
"شیمون پرز" از مسکو در گذشته و سفر اروپایی نتانیاهو و مذاکرات او با
مقامات لندن و جمهوری فدرال آلمان و بعلاوه دیدار با "جرج میچل" ،سناتور
سابق و فرستاده ویژه آمریکا در خاورمیانه، بیشتر به منظور کسب "هدف‌های
کوتاه مدت" دیپلماسی تل آویو در برابر تهران تنظیم شده است.
"هدف بلند
مدت" دیپلماسی تهاجمی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران ، اخلال وکارشکنی
در برنامه‌های توسعه اتمی ایران در تمام زمینه‌هاست زیرا از نگاه اسرائیل
این اعمال، می تواند به تأخیر و یا احتمالا توقف این برنامه‌ها بیانجامد.
از
موضوعات محوری گفتگوهای دولتمردان راستگرای اسرائیل درسفرهایشان به آسیای
میانه، آمریکای لاتین و آفریقا، کارشکنی درهمکاریهای اتمی کشورهای این
مناطق با جمهوری اسلامی ایران بوده است.
اسرائیل جهت متوقف کردن برنامه‌های اتمی ایران، ظاهراً تمامی نیروهای سیاسی، تدارکاتی و اطلاعاتی خود را فعال کرده است.
از
دید برخی صاحبنظران افزایش تحرکات سیاسی اسرائیل در ماه های اخیر از یک سو
ناشی از عدم تمایل نسبی دولت آمریکا در تقابل با ایران و اصرار واشنگتن به
ادامه سیاست مذاکره با جمهوری اسلامی ایران، و از سوی دیگر، تعدد
رویدادهای مرتبط با فعالیت‌های ایران در ماه سپتامبر است.
تمامی این
فشارهای سیاسی و تبلیغاتی در حالی صورت میگیرد که مقامات جمهوری اسلامی
ایران همواره ضمن رد نظامی بودن برنامه های هسته ای ایران بر صلح آمیز
بودن آن تاکید کرده و اعلام نموده اند که در "آموزه های اسلام" و "دکترین
جمهوری اسلامی"، "سلاح هسته ای"جایگاهی ندارد. بعلاوه طبق گزارشهای آژانس
بین المللی انرژی اتمی تا کنون هیچ مدرکی دال بر نظامی بودن برنامه های
اتمی ایران بدست نیامده است و تمامی فعالیتهای اتمی ایران تحت نظارت آژانس
بین المللی انرژی اتمی پی گیری میشود.( دکترمحمد البرادعی اواخر ماه
آگوست، در حالیکه در ماه نوامبر ریاست دوازده ساله اش بعنوان دبیر کل
آژانس پایان خواهد یافت،طی آخرین گزارش خود درباره پرونده هسته ای ایران
بار دیگر بر صلح آمیز بودن برنامه های اتمی جمهوری اسلامی ایران صحه گذاشت)
پرونده
ایران مدتها است که کاملا از ابعاد فنی و حقوقی اش تخلیه شده است و صرفا
به برگی سیاسی در دست "کشورهای تاثیر گذار در نظام بین الملل" جهت تامین
"منافع ملی" شان، بدل گشته است.
منبع: اندیشکده روابط بین الملل


 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ پنج شنبه 89/2/30 با موضوع نظر
روشنفکرى حوزوى با تمجید از بنى امیه!!!

 

لطفا روی عنوان کلیک کنید

 

روشنفکرى حوزوى با تمجید از بنى امیه!!!


 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ شنبه 89/2/25 با موضوع نظر
سیاه پوشی در فرهنگ شیعه

 

لطفا روی عنوان زیر کلیک کنید تا متن کامل را ببینید

 

سیاه پوشی در فرهنگ شیعه


 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ شنبه 89/2/25 با موضوع نظر
تحلیلی جدید از حمله امریکا به ایران

چرا حمله آمریکا به ایران که روزی سه بار هم تهدید می کند ، بی فایده است!؟؟

چون:

آمریکاییها هیچ وقت موفق به شناسایی نقاط استراتژیک ما نمیشوند!!! چرا که نقاط استراتژیک ما معمولا یک جای دیگر است.

مثلا نیروهای نظامی ما مشغول کارهای فرهنگی هستند!

نیروهای فرهنگی ما مشغول عملیات سیاسی هستند!

نیروهای اطلاعاتی کار خبری می کنند!

دیپلماتهای ما کار هنری میکنند!

هنرمندان ما مبارزه سیاسی می کنند!

دانشگاهیان ما خبرنگاری می کنند!

ناشرین ما خرید و فروش کشتی می کنند!

نیروهای مطبوعاتی ما کارهای اطلاعاتی می کنند!

تاجرها مشغول امور خیریه هستند!

... و همین طور بگیر برو تا پایین!!!!!

آمریکا به این امید به ایران حمله می کند که در صورت حمله به ایران کارها متوقف شود و مردم در فشار قرار گیرند در حالیکه در ایران سالهاست کارها متوقف است و هیچ کس احساس ناراحتی نمی کند!


یک نکته دیگر:


در ایران برای اداره حکومت چهار گروه مطرح هستند :

یک گروه محافظه کاران هستند که با آمریکا دشمن هستند،

یک گروه اصلاح طلبان هستند که با آمریکا مخالفند،

یک گروه نیروهای برانداز هستند که به این دلیل با حکومت دشمن هستند که فکر می کنند حکومت ایران آمریکایی است

و یک گروه ایرانیان طرفدار آمریکا هستند که اکثرا در آمریکا زندگی می کنند و حتی برای حکومت کردن نیز حاضر نیستند به ایران بیایند

بنابراین حکومت ما جایگزین ندارد!

حمله آمریکا به سازمانهای اداری و وزارتخانه های ایران به ما زیان چندانی نمی زند چون در این سازمانهای اداری اتفاق خاصی نمی افتد.

حمله آمریکا به تاسیسات صنعتی ایران در بسیاری از موارد به نفع ماست چون دولت مانده است چطور آنها را تعطیل کند!


 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ سه شنبه 89/2/21 با موضوع نظر
چرچیل و راننده تاکسی
چرچیل و راننده تاکسی


چرچیل(نخست وزیر اسبق بریتانیا) روزی سوار تاکسی شده بود و به دفتر BBC برای مصاحبه می‌رفت.

هنگامی که به آن جا رسید به راننده گفت آقا لطفاً نیم ساعت صبر کنید تا من برگردم.

راننده گفت: "نه آقا! من می خواهم سریعاً به خانه بروم تا سخنرانی چرچیل را از رادیو گوش دهم" .

چرچیل از علاقه‌ی این فرد به خودش خوشحال و ذوق‌زده شد و یک اسکناس ده پوندی به او داد.

راننده با دیدن اسکناس گفت: "گور بابای چرچیل! اگر بخواهید، تا فردا هم این‌جا منتظر می‌مانم!"

 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ سه شنبه 89/2/21 با موضوع نظر
دستورالعمل امام علی(ع) برای برخورد با یک مفسد اقتصادی

دستورالعمل امام علی(ع) برای برخورد با یک مفسد اقتصادی


در دوران حکومت امام علی علیه السلام، به آن حضرت خبر رسید که "ابن هرمه" مأمور حکومتی ناظر بر بازار اهواز، مرتکب خیانتی شده است. امام علیه السلام پس از اطلاع، به فرماندار خود در اهواز چنین نوشت: 


" هنگامی که نامه مرا خواندی، ابن هرمه را از نظارت بازار برکنار دار و او را به مردم معرفی کن، و به زندانش بیفکن و آبرویش را بریز، و به همه بخشهای تابع اهواز بنویس که من _علی_چنین عقوبتی برای او معین کرده ام. مبادا در مجازات او غفلت یا کوتاهی کنی، که نزد خدا خوار می شوی، و من به زشت ترین صورت ممکن تو را از کار بر کنار می کنم و خدا آن روز را نیاورد.


و چون روز جمعه رسید، او را از زندان درآور و 35 تازیانه به او بزن و او را در بازار بگردان. و هر کس گواهی آورد که ابن هرمه از او چیزی گرفته است، او را با  گواه قسم بده، و مبلغ را از مال ابن هرمه بردار و به صاحب آن بپرداز و دوباره او را خوار و سر افکنده و بی آبرو به زندان بازگردان، و پاهایش را در بند بگذار، و تنها برای نماز باز کن و فقط اگر کسی برایش خوراک یا نوشیدنی یا پوشاک یا زیر اندازی آورد به او برسان.


مگذار ملاقاتی داشته باشد، تا مبادا راه پاسخگویی به محاکمه را به او یاد دهند و به آزاد شدن از زندان امیدوارش سازند. و اگر دانستی که کسی چیزی(عذری) به او آموخته است که به مسلمانی زیانی می رساند، او را نیز تازیانه بزن و زندانی کن تا توبه کند.


شبها زندانیان را به فضای باز بیاور تا تفریح کنند، جز ابن هرمه! مگر بترسی که بمیرد، در این صورت او را نیز به حیاط زندان بیاور و اگر دیدی هنوز طاقت تازیانه خوردن دارد، پس از 30روز، 35 تازیانه دیگر- به جز 35 تازیانه نخستین- به او بزن. و برای من بنویس که درباره بازار(و نظارت بر آن) چه کردی، و پس از این خائن، چه کسی را برگزیدی، در ضمن حقوق ابن هرمه خائن را نیز قطع کن "


دعائم الاسلام 533-532  / الحیاة 410-409


 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ یکشنبه 89/2/19 با موضوع نظر
راز تنهایی علی علیه السلام

برای خواندن متن روی عنوان زیر کلیک کنید

  

راز تنهایی علی علیه السلام


 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ شنبه 89/2/18 با موضوع نظر
مهمترین آسیب های فرهنگی - اجتماعی انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبران

مهمترین آسیب های فرهنگی - اجتماعی انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبران انقلاب <\/h3>


نفوذ اندیشه های بیگانه، اندیشه های بیگانه ممکن است از طریق دشمنان یا دوستانی که مجذوب آرای

 

 دیگران شده اند، نفوذ کنند. نمونه این گرایش ها در جریانات قرون اولیه اسلامی دیده می شود.مثلا

 

مجذوب شدگان به فلسفه یونانی و آداب و رسوم ایرانی و تصوف هندی، نظریات و اندیشه های را به

 

عنوان خدمت و نه به قصد خیانت وارد اندیشه های اسلامی کردند. (1)

 

بنابر این در مساله ورود و نفوذ اندیشه های بیگانه باید به زمینه های داخلی آن نیز توجه کرد.یکی از علل

 

رواج مانوی گری و مزدک گرایی، عدم اجرای عدالت از جانب حکومت ها بود.

 

2.تغییر جهت دادن اندیشه ها، نهضت خدایی باید برای خدا آغاز شود و برای او ادامه یابد و هیچ خاطره و

 

اندیشه ای غیر خدایی در آن راه نیابد تا عنایت و نصرت الهی شامل حالش گردد. (2)

 

حضرت امام (ره) در وصیت نامه خود، فراموش کردن اهداف فرهنگ قیام ملت و مکتب الهی اسلام، به

 

انزوا کشاندن روحانیت، غرب زدگی و شرق زدگی و سلطه بیگانگان بر مقدرات مراکز تعلیم و تربیت را از

 

آفات فرهنگی انقلاب معرفی می نماید.

 

3.تجدد گرایی افراطی، در مقابل تمسک به اسلام ناب، تجدد گرایی افراطی - یا التقاط - و زهدگرایی

 

منفی قرار دارد.تجدد گرایی افراطی تلفیق اسلام با اندیشه های غیر اسلامی برای زیبا جلوه دادن آن

 

می باشد. (3)

 

4.جدایی حوزه و دانشگاه، در واقع یکی از کلیدی ترین مسایل اجتماعی و فرهنگی در جامعه اسلامی

 

ما حفظ و تقویت وحدت این دو نهاد است که جدایی آن ها آفتی بزرگ به شمار می آید.

 

5.بوروکراسی مفرط و فساد اداری و اجتماعی، حضرت علی علیه السلام می فرماید: همانا فلسفه

 

نابودی رژیم های پیشین این بود که حق مردم را ندادند تا آن را به رشوت خریدند، و راه باطلشان بردند و

 

آنان پیرو آن گشتند. (4)

 

6.دنیا طلبی و اشتغال به زینت های دنیوی بالاخص بین اقشار انقلابی، اگر زندگی تجملی و روحیه تکاثر

 

طلبی در میان عناصر انقلابی فزونی گیرد و نیروهای انقلابی روحیه خود را از دست دهند، داعیه دفاع از

 

انقلاب و ارزش های تضعیف می شود.

 

ابن خلدون نیز در بحث فراز و فرود تمدن ها به دوران های زیر اشاره می کند: دوران ظفر، دوران قدرت،

 

دوره تجمل و فراغت، دوره خرسندی و بالاخره دوره اسراف و تبذیر و انحطاط.در دوران آخر، عصبیت -

 

همبستگی اجتماعی - از بین می رود و تن آسایی، تجمل و حاکمیت روابط فزونی می گیرد. (5)

 

7.حاکم شدن روحیه ریا و تملق به جای اخلاص و ایثار، 8.اشاعه فحشا و فساد و ارتشا،

 

9.تاثیر پذیری ازجنگ روانی و تهاجم فرهنگی و تبلیغاتی دشمن و رجعت تدریجی به ارزش های فرهنگی رژیم پیشین،

 

 10.بحران هویت اجتماعی بالاخص بین نوجوانان و جوانان نسل دوم و سوم انقلاب و گرایش به الگوهای

 

غربی،

 

 11.فرار مغزها، نداشتن برنامه ای همه جانبه برای جلوگیری از مهاجرت تحصیل کردگان و متخصصان و

 

مشخص نبودن مرزهای «تعهد» و «تخصص » باعث ظهور پدیده فرار مغزها به کشورهای دیگر جهان می

 

شود.

ب.آسیب شناسی سیاسی<\/h3>

امام علی علیه السلام علل افول دولت ها را چهار عامل می داند: تباه نمودن اصول اساسی، فریب کاری، مقدم داشتن فرومایگان و مؤخر داشتن فرزانگان. (6)

 

عوامل فوق از ضعف یا سوء مدیریت مسئولان حکومتی ناشی می شود و به تضعیف مشروعیت دولت می انجامد.

 

در ارتباط با آسیب شناسی سیاسی انقلاب اسلامی ایران با عنایت به رهنمودهای رهبران فکری و

 

سیاسی انقلاب می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

 

1.نا تمام گذاشتن آرمان های نهضت، به تعبیر استاد مطهری متاسفانه تاریخ نهضت های اسلامی صد

 

ساله اخیر، یک نقیصه در رهبری روحانیت شیعه را نشان می دهد و آن این که روحانیت نهضت هایی را

 

که رهبری کرده تا مرحله پیروزی بر خصم ادامه نداده است. (7)

 

در مورد انقلاب اسلامی ایران هر چند وضعیت متفاوت است، ولی هنوز تمامی آرمان های داخلی و

 

خارجی انقلاب جامه عمل به خود نپوشیده است.تلاش در جهت تقویت و اجرای این آرمان ها از طریق

 

افزایش آگاهی های عمومی و بسیج امکانات، به افزایش اقتدار و استحکام داخلی و نفوذ بین المللی

 

انقلاب می انجامد.

 

2.ابهام طرح های آینده، انقلاب باید طرح های روشن و خالی از ابهام و مورد قبول و تایید رهبران ارائه

 

دهد تا جلوی ضایعات گرفته شود. (8)

 

تجربه نشان داده است که کلی گویی و روشن نبودن طرح های آینده به تناقض در عمل منجر می شود و

 

ضایعات اساسی به بار می آورد.

 

3.رخنه فرصت طلبان، فرصت طلب کسی است که نسبت به آرمان های انقلاب بی اعتقاد یا بی تفاوت و

 

در تلاش برای تامین منافع شخصی خویش است.استاد مطهری در این رابطه می گوید:

 

هر نهضت مادام که مراحل دشوار اولیه را طی می کند سنگینی اش بر دوش افراد مؤمن، مخلص و

 

فداکار است.اما همین که به بار نشست و یا لا اقل نشانه های بار دادن آشکار گشت و شکوفه های

 

درخت هویدا شد، افراد فرصت طلب نفوذ می کنند...تا آن جا که انقلابیون مؤمن و فداکاران اولیه را از

 

میدان به در می کنند...انقلاب فرزند خور نیست، غفلت از نفوذ و رخنه فرصت طلبان است که فاجعه به

 

بار می آورد...مبارزه با رخنه و نفوذ فرصت طلبان علی رغم تظاهرات فریبنده شان یکی از شرایط اصلی -

 

حفظ - یک نهضت در مسیر اصلی است. (9)

 

4.تفرقه و درگیر شدن در گرداب اختلافات داخلی و استفاده نکردن از نیروهای بالقوه مردم، همان گونه

 

که اشاره شد امام علی علیه السلام راز تداوم انقلاب را دوری از تفرقه و تحکیم ارکان مودت و محبت و

 

ترغیب و توصیه نسبت به آن معرفی می نماید. مهم ترین عامل تهدید کننده بالندگی یک ملت از دیدگاه

 

آن حضرت عبارت است از: کاشتن بذر نفاق و کینه در سینه، پشت کردن به یکدیگر، ترک یاری هم نوعان

 

و تبدیل الفت و محبت به پراکندگی و تفرقه. (10)

 

بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران نیز پیوسته بر دوری از تفرقه و لزوم وحدت برای تداوم انقلاب تاکید داشتند.

 

از دیدگاه ابن خلدون نیز عصبیت مهم ترین عامل اعتلای یک ملت و تمدن محسوب می شود.عصبیت به

 

مثابه رشته مشترکی، خانواده ملت را به هم پیوند می دهد.

 

5.بی تفاوتی مردم نسبت به سر نوشت کشور و اصالت یافتن منافع شخصی و غیر سیاسی شدن

 

دانشگاهها، انقلاب به مثابه موجودی زنده است که برای دوام خود نیاز به تغذیه دارد.ساختن نیروهای

 

انقلابی و مؤمن از نسل های جدید، از مهم ترین عوامل تداوم انقلاب محسوب می شود.

 

6.ایجاد تردید در آرمان های انقلاب و به فراموشی سپردن یا تضعیف شعار استقلال و آزادی،

 

 7.در خطر قرار گرفتن امنیت مظلومین، عدم امنیت جانی، مالی و حیثیتی مردم در زمینه را برای رخنه و

 

تقویت مخالفان انقلاب باز می کند،

 

 8.بروز ابهامات و چالش هایی در سیاست خارجی، از طریق ابهام در مفهوم

 

و مرز منافع ملی، نداشتن استراتژی مشخص و عقلانی، گرفتار آمدن در ساختاری غیر پویا و نا کار آمد و

 

روز مرگی و مشخص نبودن کامل روند تصمیم گیری.

 

9.بازگشت استعمار به طرق آشکار و نهان و وابستگی نظامی و سیاسی به قدرت های بیگانه.

ج.آسیب شناسی اقتصادی<\/h3>

امیر المؤمنین علی علیه السلام یکی از علل سقوط و زوال حکومت ها را تبذیر و هزینه های زیان بار

 

اقتصادی معرفی می نماید. (11)

 

روش اقتصادی وی بر اساس عدالت و حقیقت بود و جز به حق عمل نمی کرد.وی هیچ گونه تبعیض و

 

امتیازی حتی برای خود و نزدیکان قائل نبود تا جایی که چون عقیل برادر وی تقاضای سه صاع - یک کیلو -

 

گندم از بیت المال کرد، حضرت امتناع ورزید و آهنی گداخته به دست او نزدیک کرد و فرمود:

 

ای برادر در این مال چیزی جز آن چه به تو دادم حقی نداری، ولی صبر کن تا مالی از خودم برسد، آنگاه

 

هر چه خواسته باشی به تو خواهم داد.

 

امام علی علیه السلام در پاسخ ایراد کسانی که رعایت مساوات در عطایای بیت المال را خلاف

 

«سیاست » می دانستند، فرمود:

 

اگر این دارایی از خودم بود به طور یکسان در میان شما تقسیم می کردم تا چه رسد به این که این اموال

 

از آن خداست.آگاه باشید که بخشیدن مال در غیر موردش تبذیر و اسراف است. (12)

 

وقتی شریح قاضی خانه ای گران به مبلغ 80 دینار خرید، حضرت او را احضار کرده و فرمود:

 

ای شریح، به زودی کسی به سراغت خواهد آمد که نه قباله ات را نگاه می کند و نه از شهودت می

 

پرسد.تو را از آن خانه بیرون می کند و به قبر تحویل می دهد. (13)

 

مهم ترین اصولی که امیر مؤمنان در سیاست های اقتصادی دولت خود رعایت می نمود عبارت بود از:

 

رعایت حال خراج دهندگان، همیاری اقتصادی دولت و مردم، استفاده از مالیات جهت عمران و آبادی،

 

عدم تبعیض در اخذ مالیات، برخورد شدید با محتکران و گران فروشان، محترم شمردن بیت المال، رفاه و

 

آسایش مردم و رسیدگی به طبقات پایین جامعه.ایشان همواره در مورد مستضعفانی که هیچ چاره ای

 

برای معاش خود ندارند توصیه می کردند. (14)

 

با توجه به سیره علی (ع) و با عنایت به رهنمودهای رهبران فکری - سیاسی انقلاب به اجمال مهم ترین

 

آسیب های اقتصادی انقلاب اسلامی ایران را می توان چنین معرفی کرد:

 

1. وابستگی اقتصادی به قدرت های بیگانه،

 

 2. نداشتن برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت برای نیل به

 

استقلال و توسعه اقتصادی، این امر باعث می شود امکانات و توانمندی های کشور بی آنکه راه گشای

 

یک اقتصاد مستقل و توسعه یافته شود در امور روز مره و زودگذر به کار افتد و از میان برود.

 

3. عدم توجه به بحران های اقتصادی ناشی از روند توسعه یا عدم توجه به رعایت اقشاد کم درآمد در

 

اجرای برنامه های سازندگی و توسعه اقتصادی،

 

 4. عدم وجود فرهنگ کار و انضباط اجتماعی، (15)

 

5. جدا شدن مردم از برنامه های دولت در طرح سازندگی،

 

 6. افزایش فاصله طبقاتی، پیدایش ثروت های

 

بادآورده و بی توجهی به مستضعفان و عنایت به ثروتمندان، فاصله فاحش فقیر و غنی و فقدان عدالت

 

اجتماعی - اقتصادی، راه را بر کم رنگ شدن آرمان های انقلاب می گشاید. فقرا در بند تامین کم ترین

 

میزان وسایل زندگی اند و ثروتمندان در پی اسراف و تبذیر و تجمل. بنابراین، هر دو گروه خود را از مسیر

 

انقلاب کنار می کشند و دشمنان انقلاب فرصت رخنه می یابند. قرآن کریم، به عنوان یک ضابطه کلی،

 

اعلام می دارد که به هیچ وجه ثروت نباید میان توانگران دست به دست گردد. (16)

 

استاد مطهری پس از تبیین عدالت اجتماعی، استقلال، آزادی و معنویت اسلامی به عنوان سه رکن

 

انقلاب می گوید: سرمایه داری از آن جهت محکوم است که در بطن خود استثمار را پروروش می دهد. (17)

پی نوشت ها:

1.ر.ک: مرتضی مطهری، بررسی اجمالی نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، صص 87- 78.

2.همان، صص 99- 98.

3.همان، صص 93- 90.

4.نهج البلاغه، نامه 79.

5.ر.ک: مقدمه ابن خلدون، ترجمه محمد پروین گنابادی، صص 320- 317.البته نباید فراموش کرد که این حرکت دورانی از دیدگاه ابن خلدون، شکل جبری دارد و 120 سال به طول می انجامد.ذکر نظر ابن خلدون به منظور روشن شدن تاکید نویسندگان بر نقش سوء تجمل و دنیا طلبی است.

6.غرر الحکم و درر الکلم، ش 7835، ص 342.

7.مطهری، بررسی احتمالی نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، ص 92.

8.همان، صص 97- 96.

9.همان، صص 94- 93.

10.نهج البلاغة، خطبه 192.

11.غرر الحکم و درر الکلم، ص 354.

12.نهج البلاغه، خطبه 21.

13.همان، نامه 3.

14.همان، نامه 53.

15. اشاره به سخنان مقام معظم رهبری.

16. کی لا یکون دولة بین الاغنیاء منکم. (سوره حشر، آیه 7) .

17. مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، صص 159- 149.


 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ چهارشنبه 89/2/15 با موضوع نظر
نوسازی Modernization
نوسازی Modernization
اصطلاح لاتین «مدرنیزاسیون» در ادبیات فارسی، معادلهایی چون نوسازی، مدرن شدن، متجدد کردن و نوین سازی و... پیدا کرده است. این مفهوم از کلمه لاتین مُدُ Modo به معنی همین حالا یا هم اکنون گرفته شده که بعد از جنگ جهانی دوم در دهه‌های 1950 و 1960 به عنوان رویکردی غالب در ادبیات علوم اجتماعی مطرح شده است .
نوسازی از منظر دانشمندان علم اقتصاد و سیاست نیز تعریف شده است؛ اما جامعه‌شناسان در تعریف نوسازی معمولاً به ابعادی چون تفکیک و تمایز اجتماعی نقش‌ها و دگرگونی در کنش‌ها و غالب شدن کنش‌های عقلانی و منطقی در بین افراد جامعه توجه دارند. در نظر ویلبرت مور «مفهوم نوسازی بر دگرگونی کامل جامعه سنتی یا ما قبل مدرن ، با انواع تکنولوژی و سازمان اجتماعی مربوط به آن که از ویژگی‌های یک اقتصاد پیشرفته و ثروتمند و از لحاظ سیاسی دارای ثبات ، نظیر اقتصاد کشورهای پیشرفته دنیای غرب ، دلالت دارد.» سریل بلک نیز نوسازی را فرآیندی تاریخی می‌بیند که طی آن به سرعت نهادها، کارکردهای متنوع و متغیری را بواسطه افزایش بی‌سابقه شناخت انسان و کنترل بر نیروهای طبیعت که همراه با انقلاب علمی است می‌پذیرند. با دید جامعه‌شناختی ماکس وبر نیز ، نوسازی با فرایند عقلانیت و عقلانی شدن جوامع ارتباط تنگاتنگی پیدا می‌کند، چرا که در این دیدگاه، نوسازی حاصل عقلانی شدن جوامع انگاشته می‌شود .

خاستگاه تاریخی

مکتب نوسازی را می‌توان محصول تاریخی سه رویداد مهم در دوران بعد از جنگ جهانی دوم به شمار آورد.
اولین رویداد ظهور ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت بود. در حالی که جنگ جهانی دوم موجب تضعیف سایر کشورهای غربی مانند بریتانیای کبیر، فرانسه و آلمان شده بود ، ایالات متحده قدرتمندانه از جنگ قدم بیرون گذاشت و با اجرای طرحی برای بازسازی اروپای جنگ زده به یک رهبر جهانی مبدل گشت و در دهه 1950 ایالات متحده در واقع مسئولیت اداره امور همه جهان را بر عهده گرفت.
واقعه دوم، گسترش جنبش جهانی کمونیسم بود. اتحاد شوروی ، نفوذ خود را نه تنها در اروپای شرقی ، بلکه حتی در چین و کره و قاره آسیا نیز گسترش داده بود.
رویداد سوم، تجربه امپراطوری‌های استعماری اروپایی در آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین بود که موجب ظهور شمار بسیاری از کشور – ملت‌های جدید در جهان سوم گردید. »

بنیادهای تئوریک نوسازی

مکتب نوسازی از همان بدو پیدایش در جستجوی یک تئوری بود و برای توضیح نوسازی کشورهای جهان سوم از دو نظریه «تکامل گرایی» و «کارکردگرایی» بهره گرفت.
بسیاری از اعضای برجسته مکتب نوسازی مانند دانیل لرنر ، ماریون لوی ، نیل اسملسر ، ساموئل آیزنشتات و گابریل آلموند در چارچوب نظریه کارکردگرایی می‌اندیشیدند و مطالعات آنها در مورد نوسازی به نوعی از ویژگی‌های کارکردگرایانه برخوردار گردید.

فرضیات تئوریک نوسازی:

1- نوسازی یک فرایند مرحله به مرحله است؛ جوامع ، نوسازی را از یک مرحله ابتدایی ، ساده و سنتی آغاز کرده و حرکت خود را به یک مرحله پیچیده، مدرن و با ساختارهای متمایز و افتراق یافته به پایان می‌برد؛
2- نوسازی، یک فرایند تجانس آفرین است و گرایش به همگرایی در میان جوامع را افزایش می‌دهد؛ چنانکه لوی عنوان می‌کند، هر چه زمان پیش می‌رود، آنها و ما به طور روزافزونی شبیه خواهیم شد. الگوهای نوسازی به گونه‌ای هستند که هر چه جوامع نوگراتر شوند بیشتر شبیه یکدیگر می‌شوند.
3- نوسازی یک فرایند اروپایی شدن است. تلقی این نظریات چنین است که چون کشورهای اروپای غربی و ایالات متحده پیشرفته‌ترین کشورهای جهان هستند ، سایر کشورها باید از آنها تقلید کنند.
4- نوسازی یک فرایند غیر قابل بازگشت است. به عبارت دیگر همینکه کشورهای جهان سوم در تماس با غرب قرار گیرند دیگر نمی‌توانند از حرکت به سوی نوسازی اجتناب ورزند.
5- نوسازی یک فرایند رو به پیشرفت است.
6- نوسازی یک فرایند طولانی است و یک تغییر تدریجی و تکاملی است نه یک تحول انقلابی .»

نقد مکتب نوسازی

نظریه نوسازی عمدتاً مبتنی بر تمایز میان سنت و مدرنیته است. انگاره اصلی این نظریه آن است که توسعه بر حول محور استارها و ارزش‌ها می‌چرخد و جوامع سنتی را افرادی اداره می‌کنند که ذهنیت سنتی دارند؛ بنابراین برای پذیرش نوآوری آمادگی ندارند. در حالی که جوامع مدرن نیاز به ذهنیت مدرن و کسانی دارند که مشتاقند چیزهای نو را تجربه کنند. «مشکل اول تمایز بین سنت و مدرنیته است که چنان ناپرورده است که به لحاظ نظری اصلا کارساز نیست، چون محتمل است که منافع مادی روشنی در ورای بعضی از ایستارها و ارزش‌های سنتی قرار داشته باشد هم چنان که منافعی در ورای بعضی از ارزشهای مدرن قرار دارد.
دومین انتقاد اصلی این است که نظریه نوسازی گرایش به آن دارد تا نقشی که طبقه و سایر منافع در ارتقاء‌ یا بازدارندگی توسعه دارند، را نادیده بگیرد .
منبع: اندیشکده روابط بین الملل

 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ سه شنبه 89/2/14 با موضوع نوسازی، فرضیات تئوریک نوسازی، ایستارهای سنتی، ایستارهای مدرن نظر
موسیقی قورباغه

موسیقی قورباغه

شهید حمزه بابایی همراه عده‌ای از رزمندگان به منطقه عملیاتی بدر رفته بودند، نمی‌دانستند منطقه خودی است یا تحت تصرف دشمن، پس از مدتی جست‌وجو به نتیجه‌ای نرسیدند. کم‌کم بچه‌ها روحیه‌شان را نیز از دست می‌دادند. حمزه بابایی که استاد تقویت روحیه بود به شوخی رو به بچه‌ها کرد و گفت: یک راه شناخت خیلی خوب پیدا کردم. همه خوشحال گرد او جمع شدند و سؤال کردند هان بگو، از کجا می‌شود فهمید وضعیت منطقه را؟ زود بگو.
او در حالی که می‌خندید گفت: از قورباغه‌ها! اگر موسیقی آنها در دستگاه، ‌شور باشد یعنی «قور قور» بکنند منطقه خودی است و اگر در دستگاه ابوعطا بخوانند و «القور القور» بکنند، منطقه در تصرف عراقی‌هاست. پس از این شوخی، خنده روی لب‌های رزمندگان نشست و با روحیه عالی شروع به جست‌وجو جهت یافتن نیروهای خودی کردند.

 نوشته شده توسط کمیل سعیدی در تاریخ پنج شنبه 89/2/9 با موضوع خاطرات دفاع مقدس نظر
   1   2   3      >